Brook Preloader

Leergang Sleutels tot Succes bij Verandering

Leergang Sleutels tot Succes bij Verandering’

Inleiding en situatieschets

Verandering is onzekerheid en onzekerheid is onaantrekkelijk. Dit betekent dat er bij een verandering allerlei tegenkrachten los kunnen komen die het veranderingsproces frustreren. Om de verandering succesvol te realiseren moeten partijen er daarom van overtuigd zijn dat de verandering loont. De baten moeten de kosten ruimschoots overtreffen. Dan ontstaat er draagvlak en kan de verandering een succes worden.

In de leergang ‘Sleutels tot Succes bij Verandering’, leer je hoe je draagvlak creëert voor verandering, krijg je inzicht in de belangrijkste valkuilen die zich voordoen, leer je jezelf kennen als veranderaar en reiken we je technieken aan hoe je medewerkers en andere stakeholders mobiliseert de verandering te ondersteunen en vorm te geven.

Factoren die verandering kunnen belemmeren:

  • Onduidelijkheid over de koers van de organisatie, omdat er verschillende en conflicterende prioriteiten worden gesteld.
  • Een al te hiërarchische top-down aansturing, waardoor signalen van de ‘vloer’ onvoldoende gehoord worden en de verandering niet aansluit bij de probleemervaring onder in de organisatie.
  • Een slecht functionerend topmanagement met spanning en conflict als gevolg en onvoldoende draagvlak bij het lagere management bij de uitvoering.
  • Gebrek aan besluitvaardigheid.
  • Te weinig focus op resultaat.
  • Onvoldoende besef dat strategische, organisatorische en technologische veranderingen hand in hand gaan met gedragsverandering en verandering van leiderschapsstijl. Het een kan niet zonder het ander.
  • Het onderschatten van machtsprocessen en onvoldoende besef van verschillende en tegengestelde belangen.
  • Onvoldoende oog voor het ontwikkelen van een gedeelde probleemervaring en het creëren van breed draagvlak.

Consequenties van bovenstaande factoren is dat de ingezette verandering in het ergste geval niet gerealiseerd wordt of tot onnodige vertragingen leidt, dan wel tot conflict en ruzie in de top en een hoog verloop elders in de organisatie. Een onwenselijke situatie.

Het doorvoeren van een verandering vraagt met andere woorden om een zorgvuldige aanpak en kennis van zaken, waarbij er zowel oog is voor de ‘harde’ kant (de technische, strategische en/of organisatorische ingreep), als voor de ‘zachtere’ kant (draagvlakverwerving, enthousiaste en perspectiefvolle implementatie en oog voor ieders belang).

Gelukkig zul je je (of zult u zich?) niet in alles van het hierboven geschetste herkennen, maar een aantal zaken zijn vast ook op jouw/jullie situatie van toepassing. In de leergang ‘Sleutels tot Succes bij Verandering’ geven we je/u inzichten en praktische tools om de verandering bij jullie succesvol te realiseren.

De leergang bestaat uit 4 modules, die afzonderlijk en los van elkaar te volgen zijn, al verdient het – afhankelijk van jullie situatie – aanbeveling op de gehele leergang in te tekenen.

Module 1: Leading Change (1 dagdeel)

Inhoud en doelstelling

Tijdens een online workshop van een dagdeel (3,5 uur) introduceren wij de belangrijkste inzichten op het gebied van verandermanagement bij u. Wij bespreken de 8 fasen die John P. Kotter (professor Change Harvard University) onderscheidt bij veranderprocessen en laten wij u kennismaken met het kleurendenken van De Caluwé en Vermaak.

Na module 1:
  • Kent u de kritische succesfactoren van verandering
  • Heeft u een eerste analyse gemaakt van uw eigen situatie
  • Weet u waar u vooral aandacht voor moeten hebben in uw eigen verandersituatie

Module 2: Motiveren tot verandering (2 x 2 dagdelen)

Inhoud en doelstelling

Het eerste veranderprincipe waar John Kotter (module 1) op wijst is dat het nodig is ‘een gevoel van urgentie tot stand te brengen’. Noodzaak doet bewegen. Tijdens een interactieve training (online) van 4 dagdelen gaat u aan de slag met de zogenaamde motivatiebalans. U leert de verschillende belangen die bij veranderingen spelen onderkennen en weet aan de hand van de principes van Harvard Onderhandelen hoe u de verandering voor een ieder aantrekkelijk kunt maken. Tijdens een online game/prisoners dilemma raakt u ervan overtuigd hoe belangrijk het is draagvlak te verwerven. U maakt kennis met het gedachtegoed van Deep Democracy. U oefent met verschillende stijlen van beïnvloeding, waardoor u veranderingen succesvoller tot stand kunt brengen.

Na module 2:
  • Heeft u het belang van het verwerven van draagvlak ‘aan den lijve’ ervaren
  • Bent u in staat de ander effectief te motiveren tot verandering
  • Heeft u een scherp oog ontwikkeld voor ieders belang
  • Beschikt u over een uitgebreid(er) palet aan communicatiestijlen
  • Bent u in staat consensus te bereiken in plaats van een slap compromis te sluiten

Module 3: Ik als veranderaar: aan de slag met mijn eigen veranderovertuigingen (2 dagdelen)

Inhoud en doelstelling

Veranderingsprocessen vragen veel van de veranderaar. Je moet oog hebben voor ieders belang, maar anderzijds niet aan ieders wens toegeven. Je moet duidelijke lijnen uitzetten én goed luisteren. Je moet empathisch zijn én assertief. Ga er maar aanstaan. In deze module van twee dagdelen zoomen we in op jou als veranderaar. Welke kwaliteiten helpen jou en welke overtuigingen belemmeren je? Je kunt een bibliotheek aan kennis hebben verworven over veranderprocessen en hoe een verandering tot stand te brengen, als jij jezelf in de weg zit bij de verandering dan heb je weinig aan die kennis.

Veel voorkomende belemmerende overtuigingen:

  • Ik moet iedereen meekrijgen/te vriend houden
  • Er mogen geen conflicten ontstaan
  • Meningsverschillen zijn hetzelfde als ruzie
  • Ik kan pas beginnen als ik alles weet en heb door geanalyseerd (paralysis by analyses)
  • Het moet wel leuk blijven
  • Als ik al te duidelijk ben, keren ze zich tegen mij
  • Men moet zich wel volwassen opstellen
  • ik mag ervan uitgaan dat men het begrijpt

Vanuit het gedachtegoed van de Rational Emotive Behavioural Theory (REBT) van Albert Ellis -Amerikaans psycholoog – onderzoekt u uw eigen overtuigingen achter uw (verander)gedrag. De meeste ervan zijn effectief en succesvol, maar er zullen ook gedachten en overtuigingen bij zijn, die u in de weg zitten en die u niet helpen bij het tot stand brengen van de verandering. Daar gaan we mee aan de slag.

Na module 3:
  • Kent u de theorie achter de REBT
  • Hebt u beter zicht op uw eigen belemmerende overtuigingen bij veranderingen
  • Hebt u geleerd deze overtuigingen ter discussie te stellen (disputing)
  • Heb u nieuwe, effectiever overtuigingen en gedachten ontwikkeld
  • Bent u (beter) in staat ook in lastige situaties het meest effectieve gedrag te vertonen

Module 4: Simulatie: Toekomsttafels en veranderraad (2 dagdelen)

Inhoud en doelstelling

Tijdens een simulatie van 2 dagdelen maakt u kennis met veranderen in de praktijk. Wij besteden aandacht aan:

  • Open space (white board discussie)
  • De gedachte achter Apprecreciative Inquiry (de SWOT-analyse voorbij)
  • Toekomsttafels: interveniëren op procesniveau (iedereen aan het woord)
  • De inrichting van een Veranderraad
Na module 4:
  • Bent u in staat zelf een verandering in gang te zetten
  • Hebt u tools aangereikt gekregen om informatie uit de eigen organisatie ‘op te halen’
  • Bent u in staat een Veranderraad in te richten
  • Kunt u de implementatie tot stand brengen, waarbij u gebruik weet te maken van de inzet van uw mensen

Alumnibijeenkomst en slotmanifestatie: uitwisseling ervaringen en stellen vragen (1 dagdeel)

Een halfjaar na de laatste bijeenkomst organiseren wij een alumnibijeenkomst van een dagdeel. Tijdens deze bijeenkomst wisselen deelnemers ervaringen uit en is er gelegenheid zaken op te frissen en dilemma’s te bespreken. Voordeel van deze aanpak is dat er van elkaars ervaringen geleerd kan worden en er een soort community ontstaat. Men kan ook later – als men daar behoefte aan heeft – nog een beroep op elkaar doen.

Resultaat van de leergang zijn deelnemers die het veranderingsproces op een effectieve manier weten te faseren. Resultaat zijn deelnemers die draagvlak en commitment van alle belangrijke stakeholders weten te realiseren. Resultaat zijn deelnemers die zichzelf kennen in de rol van veranderaar en daardoor winnen aan effectiviteit. Resultaat zijn deelnemers die daadwerkelijk een verandering succesvol tot stand kunnen brengen.

Naast theoretische input, zal er tijdens de leergang met diverse technieken geoefend worden (learning by doing). Daarbij nemen wij de dagelijkse werkpraktijk van de deelnemers zoveel mogelijk als uitgangspunt. Om die reden voeren wij met iedere deelnemer voorafgaand aan de leergang een intakegesprek (telefonisch) van drie kwartier tot een uur. Wij leren zo de deelnemer en zijn werkomgeving reeds kennen en informeren naar specifieke leerwensen en doelstellingen. Met deze input zullen wij waar mogelijk opdrachten en oefeningen customizen voor een ieder.

Er zal nadrukkelijk gedurende de diverse modules ruimte worden gegeven aan uitwisseling van eigen standpunten. Aan het eind van iedere bijeenkomst gaan deelnemers met een aantal concrete inzichten en actiepunten naar huis. De leergang voorjaar 2021 zal in verband met Covid 19, in zijn geheel online worden verzorgd.

Directieleden en (Project) Managers verantwoordelijk voor verandertrajecten.

Een ieder die zijn veranderkennis en -vaardigheden wil vergroten.

Van deelnemers wordt een HBO werk- en denkniveau verwacht.

De leergang najaar 2022 zal waar mogelijk plaatsvinden op de eigen trainingslocatie van People Plus Landgoed Zonheuvel in Doorn (midden van het land). Neem contact met ons op om te informeren naar de planning van deze leergang.

Zonheuvel

Met bovengenoemd ontwikkelplan doet u een belangrijke investering in uw ontwikkeling als veranderaar. Het slagen van het traject zal mede afhangen van uw eigen inzet en dat van de overige deelnemers.

De inzet van de kant van People Plus bestaat uit:

  • De ontwikkeling van een ontwikkeltraject op grond van uw input en de individuele intakegesprekken
  • Het begeleiden van de diverse leerinterventies

De investeringen zijn inclusief:

  • Alle trainingsmaterialen
  • Literatuur t.w.v. € 95,00:
  • Boek: Leiderschap bij Verandering; John P. Kotter (Boom, 2011)
  • Boek: Waarom zeggen we niet wat we vinden? Jan Hille Noordhof (Business Contact, 2019)
  • Boek: Deep Democracy; Jitske Kramer (Management Impact, 2019)
  • Verblijfs- en arrangementskosten:
  • Koffie/thee/fris
  • 2 x borrel met snack
  • 4 x lunch
  • 1 x diner
  • 1 x overnachting

Investering gehele leergang (4 modules + alumnibijeenkomst): € 1.490,00. (Uitgaande van een groepsgrootte van minimaal 8 personen. Dit geldt ook voor de andere modules)

  • Module 1: Leading Change: € 195,– per persoon. (inclusief boek John P. Kotter)
  • Module 2: Motiveren tot verandering: € 890,– per persoon. (inclusief boek Jan Hille Noordhof en Jitske Kramer)
  • Module 3: Ik als veranderaar: € 390,– per persoon. (inclusief boek Jan Hille Noordhof)
  • Module 4: Simulatie, toekomsttafels en veranderraad: € 390,– per persoon.
  • Alumnibijeenkomst en slotmanifestatie: € 195,– per persoon.