Brook Preloader

Leergang Becoming the Trusted Advisor

Leergang Becoming the Trusted Advisor

Inleiding en situatieschets

Bij het tot stand brengen van blijvende verandering is het van belang de noodzaak en aantrekkelijkheid van de verandering overtuigend tot de ander te laten doordringen. De ander zal oude manieren van werken achter zich moeten laten en de nieuwe werkwijze enthousiast omarmen. Dat gaat niet zonder slag of stoot. Mensen zijn gewoontedieren en bovendien, als het oude zo slecht was, waarom deden we het dan al die jaren zo? Je bent er niet door jouw idee met kracht over de Bühne te brengen. Je moet natuurlijk een sterk veranderverhaal hebben, maar minstens zo belangrijk is het dat je oog en oor hebt voor de perceptie en beleving van de ander. Daar begint het mee. Voorkomen moet worden dat de ander de hakken in het zand zet of erger nog: ja zegt en nee doet. Het begint dus met luisteren, gevolgd door praten. Niet andersom. De leergang ‘Becoming the Trusted Advisor’ bestaat uit 4 modules, die afzonderlijk en los van elkaar te volgen zijn, al verdient het – afhankelijk van jullie situatie – aanbeveling op de gehele leergang in te tekenen.

Module 1: het ontwerpen en verkopen van je verhaal: design thinking en consultative skills (5 dagdelen)

Inhoud en doelstelling

In deze training van 2 dagen (5 dagdelen) staat het ontwikkelen van adviesvaardigheden centraal. Geoefend zal worden met consultatieve gesprekstechnieken teneinde de functionele behoefte van de ander zeer specifiek in kaart te brengen en een optimale vertaling te maken naar wat voor hem randvoorwaardelijk, wenselijk en nodig is. Uitgesplitst naar thematiek wordt aandacht besteed aan:

  • het maken van rapport
  • het ontwikkelen van de specifieke (interne) klantbehoefte/vraag
  • het vertalen van de vraag in een met de (interne) klant gedeelde en herkenbare oplossing
  • het leren ombuigen van weerstanden en tegenwerpingen
  • het verwerven van full commitment
  • het ontzorgen van de (interne) klant door optimale afstemming

Daarbij wordt geput uit de volgende methoden en theorieën:

  • de Communicatie Axioma’s van Watzlawick. (Niet-communiceren bestaat niet, we communiceren vooral non-verbaal, ieders wereldbeeld is anders, wie beïnvloedt wie en hoe?)
  • motiverende en Sokratische gespreksvoering: hoe krijg je de ander zover?
  • de werkmethode van ‘Design Thinking’
Na module 1:
  • Bent u in staat nauwkeurig een beeld te vormen van welke perceptie er bij de ander speelt
  • Bent u in staat de ander zelf zijn functionele behoefte te laten expliciteren
  • Bent u in staat deze expliciet gemaakte behoefte te vertalen in een oplossing die maximaal aansluit bij die behoefte
  • Bent u in staat voor de aangereikte oplossing acceptatie te verwerven (rapport op inhoud en op persoon)

Literatuur: Wouter Backx en Jan Hille Noordhof; Effectieve Gesprekken, Vergroot je invloed en bereik je doel met RET; Business Contact, 2015.

Module 2: Een sterk verhaal (2 dagdelen)

Inhoud en doelstelling

Tijdens een (bij voorkeur offline) training van twee dagdelen werk je (of: werkt u) aan twee thema’s:

  1. Het opbouwen van een sterk en sluitend betoog, waardoor je toehoorder overtuigt raakt van de noodzaak tot verandering
  2. Presentatievaardigheden met theatrale kracht. Wat is de kern van je betoog en hoe breng je dat krachtig en overtuigend voor het voetlicht?
Na module 2:
  • Weet je hoe je een krachtig en overtuigend betoog opbouwt
  • Ben je in staat de aangereikte middelen in te zetten voor je eigen verhaal
  • Heb je gewerkt aan presentatievaardigheden met theatrale kracht
  • Sta je voor je verhaal en krijg je de ander mee

Verdiepingsmodule De onzekere adviseur (speciaal voor hen die moeite hebben met hun rol als adviseur) (2 dagdelen)

In deze module van twee dagdelen zoomen we in op jou als adviseur. Welke kwaliteiten helpen jou en welke overtuigingen belemmeren je? Je kunt nog zoveel cursussen hebben gevolgd, als jij jezelf vooral in de weg zit bij je advisering en aanpak van de verandering, dan heb je niet zoveel aan al die cursussen.

Veel voorkomende angsten of (negatieve) gedachten bij adviseurs en veranderaars:

  • Ze spannen vast tegen me samen
  • Wat doe ik als iemand het niet met me eens is?
  • Ik ben er niet voor in de wieg gelegd
  • Ik ben niet extravert genoeg
  • Adviseren kun je niet leren
  • Ik kom vast niet uit mijn woorden
  • Don’t shoot the messenger: ze moeten me wel aardig blijven vinden
  • Mijn tarief is te hoog: dat kan ik nooit waar maken
  • Ik ken hun branche niet
  • Ik voel me alleen in mijn rol: ik krijg geen support
  • Ze kijken me vast met de nek aan als ik duidelijk ben
  • Het zijn toch geen kleine kinderen; ik heb geen zin om de hele tijd begrip te tonen
Na deze verdiepingsmodule:
  • Heb je beter zicht op die overtuigingen die jou belemmeren in jouw rol als adviseur of veranderaar
  • hebt je geleerd deze overtuigingen op hun functionaliteit en doelmatigheid te onderzoeken
  • heb je nieuwe, effectiever overtuigingen en gedachten ontwikkeld
  • ben je (beter) in staat met plezier en overtuiging je advies- en veranderrol in te vullen

Literatuur: Jan Hille Noordhof; Waarom zeggen we niet wat we vinden? Business Contact, 2019.

Module 3: Oog voor de mens (4 dagdelen)

Inhoud en doelstelling

Mensen verschillen. Daar rekening mee houden en op aansluiten is essentieel om de verandering kansrijk en duurzaam te laten zijn. Tijdens deze module van 4 dagdelen werken we aan de volgende thema’s:

  • What makes them tick (hygiënefactoren en motivatoren van Frederick Herzberg)
  • Mensen verschillen ook qua persoonlijkheid; hoe sluit ik daarop aan?
  • Op zoek naar het Flow-kanaal (vertrekpunt: het onderzoek van Mihaly Csikszentmihaly)
  • Aansluiten op ieders competentieniveau (Paul Hersey en Ken Blanchard)
  • Afstemming op elkaar in het team: werken met de filosofie van Deep Democracy

Mensen willen best veranderen, maar mensen willen niet veranderd worden. Dit betekent dat de ander zich gehoord moet weten en het gevoel moet hebben dat hij ook invloed heeft op de implementatie van de verandering. Mensen zijn best compromisbereid, maar moeten zich wel herkennen in de aanpak en de afspraken die daaruit voortvloeien.

Na module 3:
  • Ken je de randvoorwaarden die voor de verandering gelden
  • Begrijp je hoe mensen verschillen en hoe je dat kunt meenemen in je veranderaanpak
  • Heb je zich op ieders persoonlijke behoeften en competenties
  • Ken je de theorie achter Deep Democracy en weet je hoe je deze toe kunt passen

Module 4: Werken aan Daadkracht met oog voor Resultaat (4 dagdelen)

Inhoud en doelstelling

The main thing is to keep the main thing the main thing. (Stephen Covey)

Veranderingen moeten vaak gerealiseerd worden, terwijl de dagdagelijkse operatie ook haar aandacht vraagt. Het is verbouwen terwijl de winkel open is. Het gevaar hiervan is dat je ongemerkt wordt opgeslokt door de waan van alledag en de verandering niet de aandacht krijgt die zij vereist en zaken op de lange baan raken. Frustratie en scepsis liggen dan op de loer. Medewerkers vervallen in een houding van het zal zo’n vaart wel niet lopen en de soep wordt niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend. Je verliest momentum en de verandering zelf loopt zelfs gevaar. Oftewel: bij veranderen is focus key!

Tijdens deze module van 4 dagdelen werken we aan twee hoofdthema’s: hoe zorg ik dat ik focus houdt op het veranderresultaat en hoe zorg ik dat men mijn veranderambitie gelooft en omarmt?

Na module 4:
  • Ken je de belangrijkste principes van timemanagement
  • Heb je de oorsprong van jouw focusverlies onderzocht
  • Ben je in staat beter te focussen
  • Weet je wat de oorzaak is van jouw gebrek aan daadkracht
  • Ben je in staat duidelijker en daadkrachtiger voor de dag te komen

Resultaat van de leergang zijn deelnemers die hun veranderboodschap overtuigend voor het voetlicht weten te brengen. Resultaat zijn deelnemers die in staat zijn verschillen eerlijk te onderkennen én te overbruggen. Resultaat zijn deelnemers die over adviesvaardigheden beschikken die de kans op een productieve samenwerking en implementatie van de verandering aanmerkelijk vergroten. Resultaat zijn deelnemers die ook in moeilijke omstandigheden de verandering met daadkracht weten te realiseren.

Naast theoretische input zal er tijdens de leergang met diverse technieken geoefend worden (learning by doing). Daarbij nemen wij de dagelijkse werkpraktijk van de deelnemers zoveel mogelijk als uitgangspunt. Om die reden voeren wij met iedere deelnemer voorafgaand aan de leergang een intakegesprek (telefonisch) van drie kwartier tot een uur. Wij leren zo de deelnemer en zijn werkomgeving reeds kennen en informeren naar specifieke leerwensen en doelstellingen. Met deze input zullen wij waar mogelijk opdrachten en oefeningen customizen voor een ieder.

Er zal nadrukkelijk gedurende de diverse modules ruimte worden gegeven aan uitwisseling van eigen standpunten. Aan het eind van iedere bijeenkomst gaan deelnemers met een aantal concrete inzichten en actiepunten naar huis. De leergang van voorjaar 2021 zal in verband met Covid 19, in zijn geheel online worden verzorgd.

Directieleden, (Project) Managers en consultants verantwoordelijk voor verandertrajecten.

Een ieder die zijn veranderkennis en -vaardigheden wil vergroten.

Van deelnemers wordt een HBO werk- en denkniveau verwacht.

De leergang najaar 2022 zal waar mogelijk plaatsvinden op de eigen trainingslocatie van People Plus Landgoed Zonheuvel in Doorn (midden van het land). Neem contact met ons op om te informeren naar de planning van deze leergang.

Zonheuvel

Met bovengenoemd ontwikkelplan doet u een belangrijke investering in uw ontwikkeling als veranderaar en de veranderbereidheid van uw team(s). De leergang kunnen wij ook in company aanbieden, waarbij specifieker in kunnen gaan op uw situatie en wensen. Het slagen van het traject zal mede afhangen van uw eigen inzet en dat van de overige deelnemers.

De inzet van de kant van People Plus bestaat uit:

  • De ontwikkeling van een ontwikkeltraject op grond van uw input en de individuele intakegesprekken
  • Het begeleiden van de diverse leerinterventies

De investeringen zijn inclusief:

  • Alle trainingsmaterialen en literatuur
  • Verblijfs- en arrangementskosten:
  • Koffie/thee/fris
  • 3 x borrel met snack
  • 7 x lunch
  • 3 x diner
  • 3 x overnachting

Investering gehele leergang (4 modules): € 1.990,00.

  • Module 1: het ontwerpen en verkopen van je verhaal: design thinking en consultative skills:

€ 990,– per persoon, uitgaande van een groepsgrootte van minimaal 8 personen. Dit geldt ook voor de andere modules.

  • Verdiepingsmodule: de onzekere adviseur: € 390,– per persoon
  • Module 2: een sterk verhaal: € 390,–per persoon
  • Module 3: oog voor de mens: € 890,–per persoon
  • Module 4: werken aan daadkracht met oog voor resultaat: € 890,– per persoon